Dag 4 in het UMCG (22 februari 2016)

22 februari 2016 - Groningen, Nederland

Vanmorgen toen we bij je kwamen, konden we al wel aan je zien dat je je niet helemaal lekker voelde. Je gaf wel aan goed te hebben geslapen! Je had niet veel te vertellen. Je had ontzettend veel last van je catheter en/of je buik (pijncijfer was een 10)! Je had gebeld, maar de verpleging kon niet bij je langs komen omdat ze rondes liepen met de artsen op de afdeling!!

Maar Jaap-Willem (verpleger) kon met een toverzalfje wel de pijn verlichten bij je catheter. Twee chirurgen (waaronder mw. Bruggink) en 2 assistent artsen kwamen bij je langs. Ze hebben vooraf al overleg over je gehad en wilden ons en jouw nog eens spreken. Je was zelf niet spraakzaam en hebben wij voor je gedaan en ook onze bevindingen gegeven. Nu bleek dat je eerdere bloed waardes waren gestegen met 100, maar ook met 100 weer gedaald waren! Zoals de artsen vertelden is het niet alleen afhankelijk van je waardes in je bloed maar ook je andere organen (maag en darmen) en of je eetlust hebt. Ze hebben ook nog even je wond bekeken en besloten dat er bij andere krammetjes nog veel viezigheid uit kwam. Daarom hebben ze weer 4 krammen verwijderd en direct even je wond gespoeld. Wat was je weer dapper terwijl de chirurg de krammetjes verwijderde en ook tijdens het spoelen!

De pijn van je catheter hebben wij ook bij de chirurgen aangegeven. Besloten is om je morfine te verlagen en te kijken of je zonder zou kunnen, zodat ze morgen je catheter eruit kunnen halen! Ze hebben ook je infuus van je linkerhand verwijdert en zoals de chirurg zei, elke dag een slangetje minder. Wij hebben dit uiteraard toegejuicht!

Wij hebben je rond het middaguur even lekker laten liggen en zijn gaan shoppen in Groningen. Bij terugkomst bleek er een hele grote doos naast je bed te staan en je wist zelf niet hoe die daar kwam. Wij hebben hem samen opengemaakt en er verscheen zelfs een glimlacht (smiley) op je gezicht. Dit heeft je goed gedaan en hangt mooi achteraan je bed!

Je gaf nadat wij hadden gegeten aan dat je een windje had gelaten. Hier waren wij nu heel blij mee, dit betekend dat je darmen na lang te hebben stil gelegen eindelijk weer gaan werken. Hierdoor zul je vanaf nu ook weer meerdere krampen krijgen, wat ook weer pijnlijk zal zijn aan je wond!

Vandaag wilde je nog geen slokje drinken. Je voelde je de hele dag al misselijk en aan het begin van de avond terwijl je net lag te slapen moest je overgeven (terwijl je niets had gegeten of gedronken). Je saturatie (zuurstof in het bloed) was erg laag na het overgeven en daarom is besloten om je zuurstof weer te verhogen naar je eerdere niveau van 2 liter.

Wij hebben nadat alles weer rustig was je toegedekt om je te laten slapen en hebben verpleger Ben verteld dat wij naar ons hotel zouden gaan. We konden via de regie verpleegkundige weer inchecken bij het NH hotel aan de overkant van de straat (daardoor een speciaal kortingstarief van het umcg). Moesten morgen wel weer even vragen aan de dagverpleging of er al een plekje in het Ronald McDonald huis vrij is. Het blijkt dat we nu als tweede op deze lijst vermeld staan. Nu maar hopen dat er eindelijk een plekje voor ons is daar! Geen gesleep meer met onze spullen van en naar de auto en alles in tassen te laten staan!

1. Familie Oude Engberink:
    22 februari 2016
    Wat zijn jullie (en vooral Bram) dapper! Hou vol! En hopelijk tot gauw!
  2. Anneke lazeroms:
    22 februari 2016
    Hoi Bram het ging vandaag wat minder met je nu maar hopen dat je darmen idd weer wat op gang komen en niet meer hoeft overgeven dat is altijd akelijk.slaap lekker en morgen weer wat beter hoop ik knuffel ook aan mama en papa.
  3. Ankie mensink:
    Hallo Bram, dag Edwin en Riëtte,

wat fijn om zo'n uitgebreid verslag te kunnen lezen. Zo kunnen we helemaal op de hoogte blijven van hoe het met jullie gaat.
    Echt naar voor je Bram, dat je zoveel pijn hebt en zo'n nare tijd door moet gaan. Ik wens dat het heel snel beter met je zal gaan.

Op school gaat alles gewoon door. We werken en leren, lezen, rekenen en taal...puff..daar hoef jij je even niet druk over te maken, dat komt later wel weer.
    We missen je wel hoor! Je vrolijke gezicht als je door de gang naar buiten loopt en je lach als je met veel lawaai op de karren racet...
    Ik wens je heel veel beterschap toe, Bram!!
    Sterkte voor jullie allen!
    Groet,

Ankie Mensink
  4. Anouk:
    Bram,
    zet hem op he maak papa en mama maar lekker gek! Plaag papa en mama maar
    Groeties anouk
  5. Wim Voortman:
    23 februari 2016
    Hallo Bram, Het allerbeste toegewenst, we hopen dat je gauw beter mag worden. Het is erg zwaar wat je moet ondergaan, maar je bent een echte bikkel. Edwin en Riëtte ook het beste gewenst. Groeten Imke, Anja, Wim en je voetbalvriend Wietse, hij hoop dat je snel weer bij Hulzense Boys bent.
  6. Familie Piksen:
    Hoi Bram,
    Wat ben jij een bikkel zeg!! Je maakt zoveel mee en blijft dapper vechten om beter te worden. We hopen dat de slangetjes snel allemaal weg zijn en dat je geen pijn meer hebt. Zet um op kerel!!
    Groetjes Wim, Wilma, Marijn & Emma
  7. Familie Müller:
    23 februari 2016
    Wat gek om een blog over je te lezen Bram. We hadden liever dat je hier een broodje kwam eten op woensdagmiddag! We spreken af dat je een feestmaal krijgt als je weer helemaal opgeknapt bent en zin hebt om te spelen. En let op de post, er komt een speciale enveloppe donderdag of vrijdag.
    Het werkt hoor Edwin en Riëtte, het schrijven van een blog. Ook om later nog eens terug te lezen. Van harte beterschap voor Bram en veel sterkte en moed voor jullie allemaal!
    Groetjes Taco, Dagmar, Rosan, Martin en Chantal Müller
  8. Herman en minie smelt:
    23 februari 2016
    Hallo lieve mensen, wij hopen dat Bram weer de grote bikkel wordt,
    en dat hij weer bij de schaaltjes met lekkers komt, hopen dat alles goed komt, wij leven met de jullie allemaal mee. hartelijke gr herman en minie smelt
  9. Familie Nebbeling:
    24 februari 2016
    Hallo Bram, Riette en Edwin, door jullie verslagen leven we iedere dag met jullie mee. Bram heel veel sterkte, wij hopen dat het snel weer goed met je mag gaan.
    Groetjes fam. Nebbeling
  10. Herman en minie smelt:
    27 februari 2016
    Bram wij hopen dat je dag goed is, gefeliciteerd met mamma zijn verjaardag, wij hopen dat alles goed gaat, je weer de grote bikkel
    van Hellendoorn wordt, gr Herman en Minie.