Dag 15 in het UMCG (4 maart 2016)

4 maart 2016 - Groningen, Nederland

Je gaf aan dat je vannacht slecht geslapen had. Je moest nadat je had overgegeven wennen aan je nieuwe kamer (en geluiden) om weer lekker te kunnen slapen!

Vanmorgen had je een broodje gegeten met yogidrink. Verder hebben we je bed niet verschoont omdat dit gisteravond nog was gebeurt. We hebben even gewacht met wassen omdat de wond nog gespoeld moest worden. Wel heb je op een stoel gezeten en heb je je tanden gepoetst. Daarna kwamen ze langs met je antibiotica (amoxicilline 3 x p.d. en ciprofloxacine 2 x p.d.) in vloeibare vorm. Dit kreeg je in een spuitje wat je zo in je mond kan spuiten. Wat was dit een DRAMA. Het was volgens jouw echt niet lekker! Wij je maar uitleggen dat wanneer je deze goed slikt je centrale lijn (subclavia) eruit mag, maar dan moet je wel eerst 24 uur deze antibiotica slikken. Zodat ze volgens verpleegkundige Simone kunnen zien of deze vloeibare vorm aanslaat! Over deze 2 (beide 15 ml) spuitjes heb je bijna een 3 kwartier gedaan! Niet slecht hoor Bram! Het kostte enorm veel praten om deze erin te krijgen. Hopen dat het verder vandaag sneller verloopt!

Je ligt nu op kamer naast Domenick en aan de andere kant Cheyenne en Lindsy. Het is verder wel een gezellige boel op deze afdeling. Chirurg Werner kwam langs en vroeg hoe het met je ging en of je nog pijn aan je wond hebt! Je gaf aan dat het wel meeviel en dat je soms pijn had, maar niet altijd! Ze gaf aan dat ze na overleg met de kinderarts wilde voorstellen om de sonde voor je voeding te verwijderen. We zouden er later vanmiddag meer over horen. Verder hebben we vanmorgen over de gang gelopen en heb je samen met de fysiotherapeut 4 rondjes gelopen! Daarna mocht je weer uitrusten op je kamer en heb je geruime tijd op je stoel gezeten!

Met de middag heeft mama "knakworstensoep" (Deense rundvleessoep van Honig met knakworsten in stukjes gesneden opgehaald van het Ronald McDonald huis, welke oma voor je had klaar gemaakt! Hier had je wel zin aan en mama had ook nog 2 kaiserbroodjes meegenomen, waarvan je er één mocht opeten. Deze vond je wel lekker met ham en kaas! Daarna zijn papa en mama zelf gaan eten en bij terugkomst had je je soep voor de helft gegeten en je kaiserbroodje voor 3/4e gedeelte! Simone kwam melden dat na overleg met de kinderarts, nu toch eindelijk de sonde (duodenum) voor de voeding eruit mocht. Dit vond je eigenlijk niet echt prettig, maar onderging het om eruit te halen, zonder over te geven! Goed zo kerel!

Hierna kreeg je je 2e spuit met antibiotica (amoxicilline) en deze was al net zo'n drama als vanmorgen, want dit was toch wel de minst lekkere wat je nu moest slikken. Maar na veel aandringen lukte het om deze binnen een half uur in te nemen. Gelukkig Bram enige vooruitgang hierin!

Het bezoekuur begon om 14.00 uur en het werd erg druk op de kamer en wij besloten om een eindje te gaan lopen. We mochten helaas niet van de afdeling af om eens ergens anders te kijken! Uiteindelijk zijn we in de speelkamer beland en wilden we even met de voetbaltafel spelen. Tijdens het spelen zagen we dat een infuus van je centrale lijn erg rood kleurde en hebben even aan Ben de verpleegkundige gevraagd of dit kwaad kon. Gelukkig was er niets aan de hand en zijn papa en jij verder gegaan met de voetbaltafel. Maar je batterij van een infuuspomp was leeg en deze moest aan het stroom. Ben liep met je mee naar je bed en heeft de pomp opnieuw ingesteld. Tevens heeft hij de vloeistof voor je centrale lijn iets hoger gezet, zodat het bloed uit je slangetje weg zou gaan!

Hierna hebben we een spelletje mens erger je niet gespeeld bij je bed en na die tijd kreeg je al bijna je maaltijd voorgezet. Je kreeg nasi met pangangsaus en kip. Je hebt de saus niet opgegeten en nadien wel een schaaltje vla helemaal op gelepelt. Je buurmeisje kreeg een patatje met kip nuggets van haar vader aangereikt en van haar kreeg je ook nog enkele patatjes. Tevens stelde de moeder van haar voor dat wanneer je morgen je antibiotica goed inneemt je morgenmiddag iets lekkers zou krijgen. En inderdaad het innemen vanavond van je antibiotica ging inderdaad iets sneller (binnen 20 minuten) dit keer! En je had gelukkig geen verhoging vanmiddag/vanavond. Volgens de chirurg Werner zou dit ook kunnen komen door je antibiotica welke je eerder door je infuus kreeg. De bijwerking daarvan was dat er verhoging van kon optreden! Het was afwachten wat deze antibiotica zou doen. Morgen zeer benieuwd naar je bloedwaardes Bram!

Een goede nachtrust Bram en welterusten kerel!

1. Anneke lazeroms:
    4 maart 2016
    hoi Bram wat fijn dat je sondevoeding eruit is en je nu gewoon een spuitje antibioiticum krijgt niet lekker weet ik van mijn Bram maar die spuit het helemaal ineens in zijn mond hetzelfde spul wat jij krijgt slikt het door en drinkt dan wat gaat best goed. Je hebt wel een gezellige kamer zo te horen toch gezelliger dan helemaal alleen.
    fijn dat je zo vooruit gaat en morgen maar weer afwachten. slaap lekker en knuffel van mij.
  2. Fam Stijntjes:
    5 maart 2016
    He Bram, goed om te lezen dat je beetje bij beetje weer opknapt!! Rick vraagt regelmatig hoe het nu met je is, dus het is fijn dat we de blog elke dag kunnen lezen.
    Groetjes, Rick Stijntjes en zijn papa en mama
  3. Sannie Peterson:
    7 maart 2016
    Fijn Bram dat de sondevoeding er uit mag,gaat het verder vooruit met je?