Dag 13 in het UMCG (2 maart 2016)

2 maart 2016 - Groningen, Nederland

Je had vannacht beter geslapen dan de nacht ervoor. Kaan had vanmorgen vroeg een pijn aanval gehad en daardoor was je even wakker geweest. Toen papa en mama vanmorgen kwamen had je je boterham (zonder korsten) opgegeten en de yogidrink had je ook opgedronken. We hebben eigenlijk zitten wachten tot Saskia kwam om je wond te spoelen, zodat we je konden wassen. Saskia heeft later je wond gespoeld en wilden op dat moment de chirurgen ophalen om mee te kijken naar je wond. Daar lag je dan met het spoelwater nog in je navel (zoals papa zegt zwembadje) te wachten tot Saskia de chirurgen had gevonden. Ondertussen kwam de fysiotherapeut nog kijken of hij met jouw de oefeningen kon doen, maar zag al wel dat het zo niet ging. Zo kon hij ook een inschatting maken van hoe groot jouw wond was en vond deze inderdaad groter dan hij vermoedde.

De chirurgen kwamen bij je en vroegen welke verpleegkundige je had. Mama gaf aan dat dit Saskia was maar dat zij 20 minuten geleden was weggelopen om jullie te zoeken. De dienstdoend chirurg heeft Saskia opgespoord en gekeken hoe je wond eruit zag en wat er in het zee alg verband zat. Dit was positief en besloten werd om al je krammetjes die je in Almelo na je 2e operatie had gekregen, eruit te halen! Je vond dit niet prettig! Omdat je niet voldoende voedsel tot je neemt en niet genoeg drinkt wordt besloten om de sondevoeding zo te laten. Saskia vroeg nog iets over de antibiotica, maar er zou morgen na het bekend worden van de bloedwaardes sowieso overleg plaats vinden met de infectioloog in het ziekenhuis. Je had gisteravond ook een temperatuur van 37.8 graden. Dit wordt dus weer afwachten tot morgen wat je bloed waardes zullen zijn!

Nadat mama je gewassen had ben je in een rolstoel gaan zitten en heeft papa je naar de speelkamer gebracht, zodat mama je bed kon verschonen! Hier hebben we even met z'n allen wat gedronken en daarna gaf je aan dat je terug wilde naar de kamer, daar heb je nog even in je stoel gezeten. Je gaf aan dat je naar de wc moest en daar zijn we gezamenlijk naar toe gelopen. Bij terugkomst op je kamer kwam je fysiotherapeut aan die met jouw een rondje wilde lopen en hoe het gisteren je was vergaan. Je gaf aan dat je gisteren 3x gelopen had. Hij wilde kijken hoe het met jouw vandaag zou gaan. Je gaf bij voorbaat al aan dat je krammetjes eruit waren en dat je daardoor meer buikpijn had. Je liep achter je paal aan met alle infusen erop, maar hoe dichter je weer bij je kamer kwam hoe krommer je liep. Dit was niet echt goed voor je rug, daardoor heeft de fysiotherapeut voor jouw een rollator geregeld, waarmee je nu de ziekenhuis gangen onveilig kunt maken! Je loopt in ieder geval meer rechtop en kunt bijna een sprintje trekken (pas maar op Bram!).

Inmiddels was het alweer 12 uur geweest en kreeg je 2 boterhammen (de boodschap van je chirurg is toch overgekomen om meer te eten)! Mama heeft deze nog voor je gesmeerd en kregen van Saskia de mededeling dat je vanmiddag moest verhuizen naar kamer 9 (De kamer waar je de eerste dag hebt gelegen) omdat je kamergenootje Kaan een bacterie (in zijn darmen) bij zicht draagt, waardoor deze kamer een quarantaine kamer zou worden! We moesten dus al je gekregen kaarten opruimen. Hier waren we nog wel even zoet mee en zijn om 12.45 naar het Ronald McDonald huis (RMD) gelopen om wat te eten. Mama heeft al je kaarten geteld en momenteel heb je 54 kaarten vanuit Almelo en 59 kaarten welke je tot vandaag  hebt ontvangen in het UMCG! Enorm veel kaarten Bram, dat wordt een flink boekwerk om thuis in te plakken!

Vlak voordat we besloten naar jouw te vertrekken heeft mama bij de leiding van het RMD een fiets geleend om zo 's middags nog eens de stad in te gaan! Bij terugkomst in het ziekenhuis kregen we van de moeder van Kaan te horen dat Kaan naar kamer 11 (= speciale quarantaine kamer) verhuist zou worden omdat deze kamer onverwachts vrij was gekomen! Misschien konden we blijven, dit was bij Bram ook niet bekend en heeft mama even nagevraagd bij Saskia. Deze gaf aan dat zij dat ook niet wist en zou dat even overleggen met de regie verpleegkundige. Deze kwam melden dat je (gelukkig) op deze kamer (2) kon blijven. Daarna werd alles grondig gereinigd waar Kaan had geslapen! Ook werden alle pakjes welke geopend waren direct allemaal weggegooid. Eigenlijk voor niets al je kaarten eraf gehaald, het is er eigenlijk ongezellig van geworden. Maar we hebben besloten om deze bij thuiskomst allemaal weer op te hangen! We hebben eigenlijk een rustig middagje gehad, waarbij je op een stoel hebt gezeten om tv te kijken en lego te bouwen.

Toen het eten werd geserveerd, bleek papa geen jus voor je te hebben besteld. Je had koude peertjes en deze heeft mama even in de magnetron voor je opgewarmd. Gelukkig zaten er bij de peertjes genoeg vocht zodat dit als jus kon worden gebruikt. Na in het RMD huis te hebben gegeten zijn we weer richting jouw gegaan en bleek dat je het eten (toetje) nog niet eens op had. Je had keurig je bord leeg gegeten en mama heeft je temperatuur opgenomen en deze was 37,8. Samen hebben we het bezoek opgewacht in de huiskamer. We hebben even koffie gedronken en het was ook gauw 20.00 uur. Tijd om te vertrekken! De verpleegkundige Marian kwam net om al je medicijnen te geven en papa is even gebleven. Marian kwam je temperatuur en bloeddruk opnemen en je temperatuur is inmiddels weer opgelopen tot 38,1 graden. Toch morgen de chirurgen nog eens vragen. Vind het toch wel raar!

Na het toedienen van je medicijnen gaf je aan misselijk te zijn. Marian zou een oogje in het zeil houden. Bram slaap lekker, alleen op je kamer en tot morgenvroeg!

Welterusten!

1. Anneke lazeroms:
    2 maart 2016
    Hoi Bram zo meneer heeft een eigen rollator maar het is wel weer dat je dan rechter op loopt heb het ook gebruikt na mijn hartoperatie.zielig voor die laan.maar jij moet goed eten en snel opknappen liefs Anneke.
  2. Ankie Mensink:
    3 maart 2016
    Dag Bram,
    Al weer een dag om daar in Groningen en al weer heb je een stap gezet. Iedere keer lees ik dat er een vooruitgang is met jou, erg fijn Bram! Op weg naar een weer gezonde Bram. Nu loop je nog achter een rollator...heel handig....als je weer beter bent dan Kun je er om lachen. Wel goed van dat je dat doet en doorzet, het zal nog best pijnlijk zijn! Sterkte Bram, beterschap!!
    Groeten, juf Ankie